🇲🇾 🇹🇭 Dette er notatene mine for togturen min fra Padang Besar til Bangkok ombord på Special Express nr. 46. Denne går fra Padang Besar kl. 18.00 malaysisk tid og ankommer Bangkok kl. 12.05. den neste dagen. Billetten er 848 baht for øvre køye og 918 baht for nedre køye. Vær oppmerksom på at fra 15. desember 2023 vil timeplanen endres. Den vil forlate Padang Besar kl. 17.40 og ankomme Bangkok kl. 08.30. Vi dro til Padang Besar på Kommuter 2968-toget fra Butterworth. Den gikk klokken 14.35. og ankom Padang Besar stasjon klokken 16.30. Fra plattformen bør du følge folkemengden oppover for å gå ut gjennom billettbarrierene. Til venstre for deg er Gate A hvor du venter før du får lov til å gå ned for toget til Thailand. De åpner ikke porten før 30 minutter før avgang. Så vi hadde en time å vente. Hvis du er sulten, er det en food court her. Det er også en butikk for å kjøpe SIM-kort. Du bør kjøpe billett til sovetoget på forhånd, men du kan prøve lykken i billettkontoret. Hvis du ikke kan få en sovebillett, så kjøp et sete i 3. klasses vogn til Hat Yai hvor det er flere togalternativer for Bangkok. Tretti minutter før avgang åpnet en immigrasjonsoffiser porten og vi gikk alle ned. Først malaysisk immigrasjon og deretter thailandsk immigrasjon. Jeg var ute på perrongen på mindre enn 15 minutter. Alt veldig enkelt og raskt. Mye mindre stress sammenlignet med flyet mitt noen dager tidligere. Jeg hadde billett til sovevognen til Bangkok. Jeg kjøpte dette på forhånd på nett siden billettene blir raskt utsolgt. Det er bare to sovevogner. Men de legger også til en 3. klasses vogn for folk som ønsker å gå bare til Hat Yai Junction. Hvis du vil ha et tog av bedre kvalitet, kan du ta 1. eller 2. klasse CNR-sovetog i Hat Yai. Det er ikke lett å gjøre en ordentlig gjennomgang av Padang Besar-toget, da de ikke alltid bruker de samme vognene. Noen er bedre enn andre. Den vi hadde på denne turen var nok den eldste og minst komfortable. Toalettene var stinkende helt fra starten. Noe som aldri er et godt tegn. Det er en dag- og nattvogn som betyr at det på dagtid er seter vendt mot hverandre på hver side av vognen. Ett sete for personen i underkøya og ett for overkøyen. Vognen vår på denne turen hadde ingen personlige stikkontakter for lading av enheter. Men de renoverte vognene har dem. Det tar omtrent en time å nå Hat Yai Junction. Så snart vi ankom, kom selgere ombord og solgte stekt kylling og klebrig ris og forskjellige drinker. Så, etter at spesialekspress nr. 38 ankom fra Sungai Kolok, ble våre to vogner shuntet opp og ned og festet til enden av toget. Vi satt nå på et tog med 12 vogner som inkluderte en spisevogn. Omtrent en halvtime etter at han forlot Hat Yai, begynte vognpasseren å re opp sengene. Han brukte rene laken og putevar og teppet kom forseglet i en plastpose. Ingen klager på det. Sengen var rimelig komfortabel. Men sørg for at du bestiller den nedre køya siden den øverste er for nær lysene som er slått på hele natten. Det er også kaldere der oppe. Servitører fra spisevognen går opp og ned hele tiden med meny og tar imot bestillinger. Du kan spise i setet ditt eller gå til spisevognen for å spise der. Faste måltider er 180-190 som er dyrt for hva de er. Pluss at spisevognen er litt sotete da vinduene er åpne hele tiden. Merkelig nok har den luftkondisjonerte spisevognen på CNR-svillen den samme prismenyen. Selv om de har "billigere" boksmåltider for 50 baht som de går opp og ned med. Kaffen deres er også dyr på 40 baht. Den samme kaffen på et stasjonsstopp koster bare 10 baht. Om morgenen gikk jeg til spisevognen for å spise frokost og nyte utsikten i Prachuap Khiri Khan. Dessverre, når timeplanene endres, vil du passere gjennom den vakreste delen i mørket. Soloppgang vil være i Phetchaburi. Reisen min til Bangkok gikk fint. Jeg sov godt i køyen min da jeg hadde en øyemaske og ørepropper av god kvalitet. Jeg skulle bare ønske det var et bedre tog for å imponere våre malaysiske naboer. Det er egentlig ikke et godt førsteinntrykk.